links Van Castiglione della Pescaia naar Elba.
rechts
streep

Donderdag 27-7-2006. Castiglione della Pescaia – Capoliveri (Elba).
We wilden er vroeg uit zijn, maar we slapen langer dan verwacht. Tegen negen uur rijden we pas van de camping af. Het gaat noordwaarts door de pijnboombossen en wat later door industrieel en verstedelijkt gebied. We houden de richting van Piombino (en aanvankelijk Livorno) aan, zodat we een kortere weg (afslag Rio Torto) missen. Wanneer we de snelweg verlaten komen we door compleet industriegebied. Waarschijnlijk omdat het hier veel vlakker is. Van wat we van Piombino zien, is het een lelijke stad. Het is ook veel groter dan we gedacht hadden. Veel reclameborden langs de weg verwijzen naar kantoren, die tickets verkopen voor de veerboten naar Elba of Sardinië. Ook al zijn de havens nog niet in zicht. We negeren ze gewoon. Borden “Porto”loodsen ons langs grauwe of bruine opslagterreinen, het havengebied dus. Tegen 9.45 komen we bij de veerboten aan. Terwijl Tineke in de auto wacht, koop ik de tickets op de 1e verdieping van een groot kantoorgebouw. Zelfs daar kan men nog steeds kiezen tussen de maatschappijen Moby of Torremar. Op goed geluk een kaartje bij Moby gekocht. “Please hurry, for the ferry will leave in 10 minutes.”, krijg ik te horen na afgerekend te hebben.Als een van de allerlaatste komen we de boot op. We worden helemaal naar de voorzijde gedirigeerd. Dus straks over één uur op Elba zijn we er ook als een van de eersten eraf! Beter dan dat kan niet.Nauwelijks zijn we op het zonnedek of de laadklep gaat dicht en varen we af.
santapomata
op weg
Piombino

In een grote rechtse bocht de haven uit, langs het mooiere deel van Piombino en dan in de richting van een nevelig Elba. Her en der in zee liggen kleinere eilanden. (Isole di Topi, Palmaiola en Cérboli.)

Elba is veel groter dan ik me voorgesteld had. Het is een en al baai, een superfractal. We varen om de oostkust en Capo Vita heen naar Porto Ferraio. Waar we heen gaan zien we al vroeg aan de andere veerboten van Moby en Torremar. Langzaam krijgt het eiland meer kleur en vorm. Rotskusten voorspellen snorkelplekken. De bergen smalle en steile wegen. Een klein jacht wordt met hevig getoeter en op straffe van een aanvaring gemaand een andere koers te nemen. Hij draait bij en duikelt even later van de ene in de andere hekgolf. Vrijwel de hele boeg verdwijnt daarbij in het water.

veer
Piombino.
zee
elba
NO-Elba.
porto ferraio

Boven en links: Porto Ferraio.

Om 11 uur varen we de haven van Porto Ferraio binnen. We zien daar menig aardig plekje. Tineke heeft intussen aan de hand van de campinggids een keuze gemaakt, waar we heen willen: Camping Calanchiole bij Capoliveri op het zuidwestelijk schiereiland. Via smalle kronkelige wegen rijden we er in een half uur heen.

We moeten bij de receptie op de baas wachten, die steeds in een golfkarretje met gasten over de camping scheurt. Na een kwartier zijn wij aan de beurt om langs enige plekken voor tenten te gaan. Op de eerste plek kan ik nauwelijks mijn voeten parkeren. Tineke vertelt hem dat we ook elektriciteit en plek voor stoelen en een picknickset moeten hebben. Nu worden we afgezet aan een laantje, waar caravans en tenten hutje op mutje gezet zijn. Hij wijst naar een kier tussen 2 caravans en zegt daar zijn 2 plekken no 39 en 40b, die zijn nog vrij. Zelf blijft hij in de kar wachten. “Je kunt op een camping geen privéweg verwachten.” Is het antwoord op onze besluiteloosheid. We wurmen ons tussen caravans door. De 1e plek is onder kleine boompjes en te klein voor ons. Dus wordt het 40B met een eigen balkon met direct zicht over de baai, boten, zee en de badgasten op het strand. Hier past de tent. Krap aan, maar toch. En dat uitzicht hebben we nergens anders.

Ook hier mag de auto niet bij de tent blijven. Na wat formaliteiten bij de receptie, zetten we hem zo dicht mogelijk bij onze stek. We sjouwen alles wat we daar willen hebben erheen en ik begin met de tent op te zetten. Scheerlijnen van de voortent moet ik aan de stalen omheining vastmaken vanwege plaatsgebrek. Bij de ingang hebben we wel wat last van een laag boompje, maar het gaat. Tineke brengt intussen de auto naar de parkeerplaats. Die is weliswaar tegen het campingterrein aan gemaakt, maar kan alleen over de openbare weg bereikt worden. Een magneetkaart zorgt dat men erin kan.

Bij de receptie wordt geen enkele uitleg gegeven over die parkeerplaats, over de douchemuntjes (gettino’s die gewisseld moeten worden bij een rode automaat links van de bar), openingstijden van winkel, bar en restaurant, over wat waar is. Daardoor is het continu druk aan de receptie door mensen die iets willen vragen. Handig en slim is anders.