links De reis naar Salsomaggiore Terme.
rechts
streep
Zondag 16-7-2006. Überlingen – Salsomaggiore Terme (I).
De Bodensee ligt tegen Duitsland, Oostenrijk èn Zwitserland aan. Naar Italië kan men vanaf onze camping via Oostenrijk of via Zwitserland (èn eerst een piepklein stuk Oostenrijk). We hebben diverse vervolg routes bekeken, gekeken waar we al eens waren en wat nu interessant zou kunnen zijn: We besluiten door Zwitserland te gaan. Via een klein stukje langs de Oostenrijkse ZO-kant van de Bodensee over een provinciale weg (vanwege het Autobahn vignet) door Bregenz (AU) naar de A13 in Zwitserland. Via Chur (CH), de Bernardinopass, Bellinzona (CH) en Lugano (CH) naar het Comomeer. Daar zien we dan wel aan de tijd en onze gesteldheid of en hoe ver we verder gaan. Een probleem bij het Comomeer is dat er in de ANWB-gids geen campings vermeld worden. Heel vreemd. (Alleen een camping bij een klein meertje enkele km’s ZO van het Comomeer.) De praktijk zorgt voor een helpende hand bij Bregenz. Wij zoeken heel ingewikkeld naar de provinciale weg, terwijl de snelweg door de Pfändertunnel (en daarmee de snelweg zelf) voor verkeer gesloten is!
Het stukje Oostenrijk daar ziet er grauw en grijs uit. Langs het meer zijn wel veel dagjesmensen, maar wel vlak achter hoge ijzeren hekken van weg en spoorlijn. Het duurt even voor we op de snelweg in Zwitserland zitten.

Het landschap beantwoordt aan het meest stereotype beeld dat je van dit land kunt hebben: De groene almen, de hoge kale bergtoppen, de chalets, de burchten, de koetjes, de watervallen en wilde rivieren met groensig ijswater. Ik maak onderweg dan ook aardig wat foto’s van dit HO-treintjeslandschap op 1:1 schaal.

10.25 de eerste foto in Zwitserland en een half uur later even een benen-strek-en plaspauze. Tineke komt enthousiast terug van het toilet: De toiletpot, wasbak met kraan zeepdispenser en handendroger zijn geïntegreerd in één roestvrijstalen apparaat. Wanneer je opstaat gaat de zitting weer omhoog en spoelt het “ding” zichzelf door. Kortom een wonder van Zwitserse mechanica. Om 11.22 gaan we de Isla Bella tunnel in. Er zijn op het ogenblik werkzaamheden gaande en de tunnel lijkt opeens vreemd leeg. Of we ergens verkeerd gereden zijn?
11.50 rijden we door Splügen, niet meer dan een dorp met ver uiteen liggende gebouwen. Even later gaat het op een gewone weg over de S. Bernardinopass. Net voor de tunnel met dezelfde naam stoppen we even bij een stuwmeer. Maar dat levert geen mooi zicht op vanwege de vele bomen tot op de oever en de vorm van het meer.

S. Bernardino? Is deze tunnel de beruchte St. Bernhardtunnel? (Nee dus. Deze ligt net ten oosten van de Mont Blanc!)

Verderop zijn enige aardige zaken te zien: 12.36 kasteel Mesocco bij Mesolcina (Misox) hoog boven de weg op een loodrechte klif en enkele minuten later enkele watervallen van honderden meters hoog.
We draaien de A2 op naar Bellinzona,  Lugano en Como. Een duidelijk meer geïndustrialisseerd gebied en dus minder interessant voor ons toeristen. We rijden Italië in en besluiten niet naar het Lecco-meer te gaan, maar door te rijden naar een camping iets voor Parma.

De Italiaanse autowegen kenmerken zich door gebrek aan stopmogelijkheden. Geen groene picknickplaatsen meer alleen heel af en toe een Autogrill. Die zijn steevast kaal, krap en te klein voor het verkeersaanbod. Tegen half twee en vier uur stoppen we bij dergelijke gelegenheden. Wel OK zijn daar de parkeerplaatsen die door netten in de schaduw gezet worden. Zo wordt de auto wat minder gegrilleerd in de hete middagzon.

Tussen Piacenza en Parma aan de A1 nemen we de afslag bij Fidenza. Direct door naar Tabiano en Salsomaggiore Terme, waar we op het eind van de middag arriveren. Camping Arizona is groot en heeft naast het campinggedeelte ook de nodige huisjes en bungalows op het terrein. Er zijn dan ook veel gasten met kleinere kinderen. We krijgen opnieuw een plekje tegen de buitenkant aan. Wanneer we de zaak opgebouwd hebben, zijn we hard aan rust toe. Tineke reserveert alvast een plekje op het terras van het restaurant voor het eten straks. Het restaurant gaat pas om 7 uur open.
Tineke neemt een salade en een pizza, ik een pastagerecht en een pizza. Doordat wij een van de eersten zijn, komen onze gerechten vrij soepel aan. Andere mensen moeten veel langer op hun eten wachten.
Na het eten kuieren we nog een rondje over de camping, zien de zon om 20.39 achter de heuvels verdwijnen en gaan al vroeg onder zeil. Morgen bijtijds weer door.
zwitserland
Klik op bovenstaande foto voor foto's uit Zwitserland.
italia
Een van de Autogrill's onderweg.
ArizonaDe zon gaat onder boven Camping Arizona, Salsomaggiore Terme.
Klik op foto voor PDF-folder van deze camping.