Overwinteren in Portugal en Spanje.                                                                                                   wereld
Negen keer hebben we tot nu toe overwinterd op het Iberisch schiereiland. Daarvan waren we 6 keer ook in Portugal. We zijn steeds blij geweest om op die manier de koude, natte, gladde en duistere wintermaanden te ontlopen. Maar dat is slechts het dunne kader van het verhaal. In plaats van de winters kregen we schitterende reizen door dikwijls schitterende landschappen naar vele prachtige steden en dorpen. Steevast bezoeken we nationale parken of natuurparken en proberen allerlei dieren te spotten. Vogels hebben daar een bijzondere plaats in, zij overwinteren veelal ook hier. Trekken dikwijls zelfs een apart winterjasje aan. net als wij trekkers dus.

Een ander onderdeel van deze vakanties is uiteraard het volk. Je ontkomt er niet aan om Spanjaarden met Portugezen te vergelijken. Opmerkelijke verschillen vallen dan (generaliserend uiteraard) op:
Spanjaarden zijn uitbundig, zitten graag samen in de kroeg, vieren duizenden feesten en maken graag kabaal. (Probeer maar eens de "fallas"in Valencia. Of luister naar de "Cante hondo" of "flamenco" van Andalucië op Radio Teletaxi.)
Portugezen genieten stil van wat er voorbij komt. Ze maken nooit kabaal, genieten van geruis, fluistering van poëzie. Dat hoor je beslist in hun fado's.
Wij kunnen niet echt kiezen tussen die twee. Ze versterken elkaar. Je waardeert de een meer als je de andere hebt gezien of gehoord. Nieuwsgierig geworden? Klik op een van de onderstaande plaatjes om naar de vakantieverhalen te gaan.
Algarve

De winter van 2009 - 2010.
De eerste keer dus. We volgen de warme kusten en bezoeken naast de vele uitstapjes in de natuur de fabuleuze steden: Barcelona, Valencia, Granada, Sevilla, Cadiz. We maken kennis met de "cante hondo" van Andalucië. Ondanks dat het de slechtste winter sinds 10 jaar is, genieten we van dit spektakel.
We maken vervolgens kennis met de (Portugese) Algarve, dat veel meer in petto heeft dan strand en zee uit de reisfolders.
De grandioze rotskusten doorstaan met gemak de vergelijking met bijvoorbeeld de Australische zuidkust.
De late herfst van 2010.
De vorige winter lag de nadruk op Spanje. Nu zijn we hoofdzakelijk op pad in Portugal. We kijken onze ogen uit in de kloosters, paleizen en kastelen van Coimbra, Guarda, Batalha, Tomar, Alcobaça, enz. enz. èn uiteraard Lissabon. We bezoeken middeleeuwse bergdorpen, zien grandioze Atlantische kusten, gaan kijken waar Amalia Rodriguez woonde, luisteren de autoaccu leeg naar de fado's op Radio Amalia.
Door Spanje gaat het weer terug op huis aan. In Valencia hebben we één van de hoogtepunten van deze reis: De "fallas" in Valencia.

Setubal
Moura

Van kerst tot mei 2012.

Het eerste deel van de reis herhalen we de reis van twee jaar geleden. Maar nu ligt de nadruk op de dorpen en de natuurparken aan de kust. We reizen veelal slechts 15 - 30 km per dag. Genieten van de warmste winter sinds 1940! Veel hadden we al gezien, maar factoren meer zien we nu.
Na de Algarve trekken we in een vrijwel rechte streep dwars door Alentejo, Estremadura, La Mancha naar de Costa Brava terug.
We zijn in de "Semana Santa" in Guadalupe, bezoeken Zafra, Mérida, Toledo, Aranjuez en Madrid.

Atlantische kust

Tegen de klok in 2012-2013.

Dwars door Spanje gaat het ZW-waarts naar grensrivier Guadiana en de Algarve. We maken schitterende wandelingen bij Minas de São Domingos en de Guadiana. Via de geblakerde resten van de zomerbranden rijden we naar de Atlantische kust. Waar we door woeste stormen en gigantische regens weggejaagd worden. We ontsnappen net aan een tornado. genieten van Albufeira, de stranden van de Algarve, zijn natuurgebieden bij Ria Formosa.
We sluiten Portugal weer af met de markt in Castro Marim, vele mooie plekken in Spanje wachten nog.

Langs de grenzen van Portugal 2017-2018.
Door west Frankrijk en noord Spanje rijden we naar de Douro. nadat we deze rivier gevolgd hebben tot bijna in Porto, steken we door het binnenland  naar de oost Algarve. Daar volgen we met continu schitterend weer de Portugese kust tot we in het noorden aan de Spaanse grens komen bij Vila Nova de Cerveira. Eerst de Algarve dus en dan de Atlantische kust.

Papoa, peniche
Carrasqueira

Waar we nog niet waren in Portugal 2021-2022.

Via enkele nog niet bezochte plaatsen in noord Spanje gaan we na een antigeentest in Zamora bij Bragança Portugal in.  Vanaf dat moment hebben we alle dagen een strak blauwe hemel en een zon, die zorgt dat de gevoelstemperatuur stevig boven die in de schaduw gemeten waarde blijft.
Mede door verhalen van andere camperaars, dat Algarve's kust dit jaar mudjevol campers staat, blijven we een stuk noordelijker dan andere jaren. En dat bevalt heel goed: Stadjes als Marialva, Azenhas do Mar, Marvão, Porto do Mós. Rivieren als de Río Tua, de Mondego het estuarium van de Tejo, de barragems, de stranden en hoge kliffen aan de westkust. Maar ook aparte zaken als de tram naar Sintra, het onbekende klooster van Lovão met de heerlijke koekjes van de overbuurman de bakker, de mijnen van Lousal, de dinosaurus pootafdrukken bij Ourém en de wonderlijke vissersteigers van Carrásqueira.
Vele uren wandelen we door natuurparken, zien zo veel ooievaars, dat we er geen notie meer van hebben. Vogels is alle maten en kleuren.
Maar ook op de terugweg genieten we van Marvão, natuur in Spanje zoals PN de Montfragüe, Los Pilonbes en Río Lobos en opnieuw enkele mooie stadjes in Frankrijk.