links Mont Ventoux.
rechts
streep

Dit is een 160° panorama. Trek het met de muis rond.
cabanon?
Zondag 6-8-2006. Cabanon – Entrechaux - Mont Ventoux.
Ik word even wakker wanneer de zon opkomt. Prachtige kleuren in de lucht en de bergen. De dag komt slechts langzaam op gang. Verhalen vertellen, rond kijken op het terrein rond de cabanon. Dan pas gaan we wandelen op de flank van de Mont Ventoux bij het Station du Mont Serein en de camping daar. Chico gaat achter in de kattenbak, wij op de achterbank van hun auto. We rijden er via Malaucène bergop. Op de weg erheen (die ook naar de top van de Ventoux gaat) passeren we vele fors stampende fietsers. Frank vertelt dat hij zelf al drie keer naar boven gereden is. Uiteraard knallen er andere met een rotvaart naar beneden. Dikwijls worden de bochten afgesneden. Je verwacht haast bij elke bocht zo’n hoopje blubber en aluminium op een auto gepletterd te vinden. Maar gelukkig is dat niet het geval. Eerst stappen we uit de auto bij een panoramapunt (12.30), waar we met behulp van Frank’s aanwijzingen de Cabanon kunnen lokaliseren. Zonder die overigens echt te zien.
top
Top Mont Ventoux.
vlinders
Klik op bovenstaande foto voor meer foto's van insecten.
wandeling

JEAN-HENRI FABRE ROUTE

Tijdens deze heerlijke boswandeling geven mooie doorkijkjes je een prachtig perspectief van het massief van de Ventoux, het Toulourencdal, de heuvels van de Provençaalse Drôme en zelfs de Alpen.

kaart2
Omschrijving: Volg de weg door het weiland die langs de Bergerie de l’Avocat loopt. Wandel voorbij de informatieborden tot je bij het kruispunt Faysses aankomt. Neem hier de weg rechts, ook hier zie je informatieborden, tot het kruispunt Grand Valat. De route vervolgt rechts naar boven tot aan het Chalet des Sports. Ga links in de richting van Serrière via de langlaufpiste totdat je bij het kruispunt van Serrière aankomt. Neem vervolgens rechts het bospad met de informatiebordjes. Vervolg de piste tot aan de top. Kom hier even op adem en geniet van het uitzicht op de noordkant van de Mont Ventoux en de Baronnies. Ga rechts weer naar beneden en pak de weg langs de camping Caravaneige. Via de D164a loop je verder totdat je weer uitkomt bij de Bergerie de l’Avocat.
Bron: Topo-guide FFRP « Le Pays du Ventoux à pied»
schapen
bord
Eerst wordt een veld stenen overgestoken langs een schaapskooi af. Dan langs een kraampje van het VVV, waar we enkele folders meenemen. Onderweg volgen we de tekens van de route een man met hoed. Het is een simpele wandeling, waar we na het droge Toscaanse landschap ook weer eens aardig wat bloemen zien. En veel vlinders. (O.a. Keizersmantel, Argynnis paphia, een vrijwel zwarte vlindersoort, Groot koolwitje Pieris brassicae, Dambordje Melanargia galathea.) Verder sprinkhanen met in de vlucht rode of blauwe flanken: (Roodvleugelige sprinkhaan Oedipoda germanica en Blauwvleugelige sprinkhaan Oedipoda caerulescens).
Een opvallend en vervaarlijk uitziend 2,5 cm groot insect de Rupsendoder Ammophila hirsuta.
pad
toppen
bloemen
Klik op bovenstaande foto voor meer foto's van bloemen.
wandelen
panorama
uitpuffen

Hoogtepunt in de wandeling is een uitzicht op vele verre bergen. Frank peilt met zijn kompas een berg in een poging die later op de kaart op te kunnen zoeken. Hij acht het niet onmogelijk dat “daar” die grijze schaduw in de lucht geen wolken zijn maar misschien de flanken van de Mont Blanc! (Thuis op de kaart blijkt dat over de 200 km hemelsbreed te zijn! Op internet wordt beweerd dat het wèl mogelijk is.)

Na afloop (15.35) zoeken we het terras op de camping op en gaan  in een luie stoel zitten. Drankje erbij, het leven is goed. Chico is zo te zien blij dat het wandelen er weer op zit. Wij zijn het met elkaar eens dat we nog nooit zo’n brave hond gezien hebben. Bijna saai braaf!